Wednesday, March 9, 2011

English

Tajuk macam ape tah kan.Ingat nak buat Micro-teaching ke?Well,no actually.Tiba2 harini terasa macam nak berbahas pasal importance of English language.

Ilham dapat masa discussion dalam kelas tadi.Kena pilih tajuk untuk research.At first one of my friends usulkan untuk buat tajuk student impression towards English language.Aku tak tahu la orang lain tapi surrounding aku bila cakap pasal English itu macam nightmare bagi mereka.Sebab bagi mereka itu bahasa asing yang susah mereka nak adapt.Diorang rasa susah nak belajar English language.

Itu satu.Ada jugak certain people yang anggap English language ni bahasa penjajah.Tak perlu belajar bahasa penjajah.For them learning English language is pointless.Zero,tak ada benefit.

This is my opinion la.Saja aku nak share.Bagi aku English language ni sangat2 penting.Lagi2 untuk student kan.Kalau tak fluent pun tahu la basic and boleh cakap dengan jelas, clear.Sebab sekarang even nak kerja pun ada certain2 company yang pentingkan bahasa inggeris.Nanti nak interview pun dalam English.Kalau tak tahu macam mana tu.

Dan bagi yang cakap susah nak belajar English ni, korang suka dengar lagu English kan.Suka justin bieber kan.Ha,manfaatkan la dari situ.Ada yang siap hafal lirik.Rajin2 kan lah rujuk kamus tengok perkataan yang korang tak faham.And Cuba untuk communicate in English selalu.Belajar English tak susah pun.Banyak cabang kalau betul2 nak belajar.Belajar maksud aku bukan lah kau betul spesifik.Cukup sekadar kau boleh communicate.Boleh faham apa yang orang cakap and kau pun boleh respon balik dengan jelas.

Lecturer selalu cerita pasal kelas course lain yang dia ajar.aku bagi contoh ye.

Lecturer: Do you mind help me carry my bag?
             (Awak kisah tak kalau tolong angkat beg saya?)

Student: (sambil tersengih)...heeee,yes,yes.
             (suppose dia jawab no means dia tak kisah)

Lecturer: Oh,so awak tak boleh tolong ye?

Student: Eh,boleh2.

Madam cakap macam kesian gila.Sebab dia tak faham.Madam cakap diorang macam tak ambil kisah pun pasal proficiency diorang.Kalau la terserempak tourist.And they ask for direction.Macam mana nak jawab?Nak tersengih macam kerang busuk ke nak bagi diorang direction yang salah or abaikan diorang.Bayangkan kalau korang kat tempat dia.Kau kat negara orang ni.Nak cari tempat sendiri tak tahu.Tanya orang bagi direction salah pulak.

And ada certain2 people annoy dengan orang yang boleh speaking ni.Aku bagi contoh situation aku and kawan2.Bila kami speaking sesama kami, orang akan cakap and buat muka yang aku dapat baca captiong hati dia yang berbunyik-"Mak aih.Cakap Omputih", "Berlagak betul cakap Omputih", "Perasan nak jadi Mat Saleh la tu", "Walaweyh,Mat Saleh Celup la", and etc.

So buang la negative thinking towards English ni jauh2.Tak salah pun belajar bahasa asing ni.Kan ada pepatah, "tuntutlah ilmu hingga ke negeri China".


potpetpotpet: Aku tak rasa habis Diploma nanti aku akan sambung TESL.Sebab ini yang ma aku nak,bukan aku.Plan nak sambung culinary art.Hope dapat achieve impian aku, nak ada kedai kek sendiri.Semoga tercapai.Amin~.


Photobucket

2 comments :

  1. saye sokong! bab ejek org ckp ta thn people surroundings ni.. haishh..

    ReplyDelete
  2. klo tak salah ade hadis yang kte tuntut ilmu smpai negeri cina, haha mne2 pon sme, yg penting ilmu yang dicari tu, kan?kan?

    ReplyDelete